Tänk på att:

Historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning. De pengar som placeras i fonder kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka hela det insatta kapitalet.

Blogg & Media

Vi besökte framtiden när vi träffade Tesla och Nvidia

Blogg | 30 sep 2024

I september var jag och vår halvledaranalytiker Herman Ohlsson på en analysresa till San Francisco och San José, där vi träffade många spännande teknologi- och halvledarbolag. Av alla bolag som jag träffade var Tesla (ej innehav) och Nvidia (innehav i BMC Global Select) de mest spännande mötena.

Att göra bolagsbesök på Tesla och Nvidia var som att resa i tiden och besöka framtiden. Detta blogginlägg kommer till största del att handla om Tesla eftersom besöket varade i över tre timmar och fokus kommer att vara på elbilar, teknik för självkörande bilar, robottaxi och mänskliga robotar.

Teslas bilproduktion

Den första delen av vårt besök på Teslas fabrik i Fremont började i bilproduktionen. Tesla köpte Fremont-fabriken av Toyota för 42 miljoner dollar efter att samarbetet mellan Toyota och General Motors (GM) fick allvarliga problem. I svallvågorna av finanskrisen 2009 var GM i princip i konkurs och biltillverkaren fick omstruktureras för att kunna räddas. Tesla fick köpa fabriken för 42 miljoner dollar vilket är en fraktion av vad Tesla har investerat i fabriken. För att anpassa fabriken till produktion av Teslabilar har bolaget investerat över 3,5 miljarder dollar. Idag tillverkas Tesla Model S, X, Y och 3 i Fremont. Vår guide berättade under besöket att Elon Musk känner väldigt mycket för Fremont-fabriken där massproduktionen av bolagets bilar en gång startade. Elon har uttryckt att han vill att Model S och X ska tillverkas just i denna fabrik på grund av detta. Med referens till våra besök hos biltillverkarna i Tyskland och Italien så vill Porsche att deras 911 ska tillverkas i Stuttgart och Ferrari vill att deras bilar ska tillverkas i Maranello. Det verkar som att det finnas något ”heligt” med tillverkningsplatsen för vissa bilmärken.

Fremont-fabriken är en väldigt stor bilfabrik som tillverkar mer än 2000 bilar per vardag. Under rundturen fick vi se en av USA:s största plåtpressar som är sju våningar hög och som ”stampar” ordentligt när den jobbar. När Tesla först startade upp maskinen för att pressa plåtar fick de samtal från USA:s geologiska institut som undrade om det var mindre jordbävningar i området. 

                                               Bildtext: Under besöket på Teslafabriken fick vi se en modell av Teslas robot som heter Optimus.

De senaste 12 månaderna har Tesla tillverkat mer än 1,7 miljoner bilar. Detta är ungefär 600 000 från Teslas nuvarande totala tillverkningskapacitet och enligt de senaste uppgifterna i kvartalsrapporten (2024 Q2) så ligger den totala kapaciteten på strax över 2,3 miljoner bilar (S, X, Y, 3 och Cybertruck) fördelat på Kalifornien, Texas, Kina och Tyskland. Produktionen av den nya lastbilen (Semi) är inte inräknad i denna siffra. Under mötet med Tesla berättade Investor Relations (IR) att det finns ett långsiktigt mål att tillverka tre miljoner bilar per år men då krävs det att de lanserar en ny bilmodell. Robotaxi kan definitivt vara en av de nya bilarna och kanske en mindre version Model 3 som passar bra i trånga europeiska städer och i Asien.

Under mötet med Tesla kom det upp en fråga gällande konkurrenssituationen i Kina och IR berättade att den enda riktiga konkurrenten som de såg i Kina är BYD (Build Your Dream). I Europa är det snarare de europeiska premiummärkena, till exempel Mercedes, BMW och Audi, som de ser som de största konkurrenterna. Tesla har en stor fördel mot de europeiska biltillverkarna då man har skalfördelar i sin tillverkning, vilket gör att de kan tillverka många bilar på få ställen vilket ger bra rörelsemarginal. Att tillägga är att i princip ingen av de europeiska biltillverkare har något eget fullständigt system för självkörande bilar som Tesla har. 

Har Tesla, Nvidia och Google den ledande tekniken för självkörande bilar?

De tre bolag i västvärlden som ligger längst fram med hårdvaran och mjukvaran för självkörande bilar anser vi vara Tesla, Nvidia och Google (Alphabet). Vi känner också till att kinesiska Baidu och Tencent har ett system för självkörande bilar men vi bedömer att de framför allt är aktuella för den kinesiska marknaden. Jag har även varit i Indien och tittat på Tata Motors system för självkörande bilar men vi bedömer ändå att amerikanerna ligger längst fram.

I varje serieproducerad Teslabil som lämnar fabrikerna finns hårdvaran (kameror, dator, m.m.) installerad för att bilen ska kunna köra själv. Har inte bilköparen valt att köpa programvaran för självkörande bil från start, kan bilägaren i efterhand ladda ned programvaran genom Tesla-appen som är knuten till bilinnehavet. Idag kostar programvaran för Full Self Driving (FSD) i Tesla-appen 77 700 kr i Sverige. Källa: Teslas svenska bilapp 2024-09-13.

Ett system för självkörande bil måste vara bättre och säkrare än att en människa kör, varför bland annat Tesla måste köra många testmil för att validera systemet. Den översta blå grafen nedan visar att man har kört cirka 900 miljoner amerikanska miles med FSD-systemet. Det innebär att systemet har kört över 1,4 miljarder kilometer. FSD V12 är det nya uppgraderade programmet för självkörande bilar som har adderat ytterligare några hundra miljoner kilometer.

Diagramtext: Det övre diagrammet visar att Tesla kört cirka 1 600 miljoner miles med sitt Full Self Driving (FSD) system och den nyare versionen FSD V12. Det undre diagrammet visar Teslas kapacitet för AI-träning. Just nu har Tesla cirka 40 000 Nvidia H100 GPU:er i sina datacenter.  Källa: Teslas kvartalsrapport för 2024 Q2.

Nästa år kommer Nvidia lansera sitt system för självkörande bilar tillsammans med Mercedes. Bolagen har haft ett långtgående samarbete för att kunna erbjuda en Mercedes som är självkörande. Det som är spännande med Nvidias system för självkörande bilar är att de har använt sin kunskap inom datorspel. Man har skapat en fiktiv värld (Ominverse) som lyder under fysikens lagar (normal gravitation råder) där de tränar sina AI-modeller för självkörande bilar. Under mötet med Nvidia berättade IR att de bland annat använder ray tracing för att skapa en ”spelvärld” som är så lik den verkliga världen som möjligt. Mercedes planerar att lansera sin självkörande bil under 2025 och året efter är det dags för biltillverkaren Land Rover att också lansera sitt system tillsammans med Nvidia. 

                                  Bildtext: I september 2023 såg jag denna Mercedes i Malmö utrustad med Nvidias system för självkörande bilar.

Den tredje kompetenta leverantören av system för självkörande bilar i USA är Waymo. Waymo ägs av Alphabet och de har slutit ett mångårigt avtal med Uber. Första fasen av partnerskapet blir att leverera system för självkörande taxibilar i Phoenix Arizona. Källa: Techcrunch.com. Nästa stega i expansionen blir att Waymo kommer att lansera sina taxibilar tillsammans med Uber i Austin och Atlanta. Källa: chainstorage.com. Bilden nedan visar en självkörande taxibil från Waymo i San Francisco. Tyvärr fick Herman och jag ingen möjlighet att provåka taxin eftersom vi var tvungen att ha en amerikansk telefon för att kunna ladda ned Waymo-appen.

Bildtext: Alphabet driver taxirörelse i San Francisco. Waymo har utrustat ett antal Jaguar I-PACE med system för självkörande taxibilar. Bilden togs i San Francisco september 2024.

Förutom Waymos taxibilar finns det minst två andra taxibolag som kör med självkörande taxibilar i USA. Cruise som bland annat kör sina bilar i Houston och Motional som använder sina Hyundai-bilar i Las Vegas för att köra runt folk mellan olika Casinon. Även Amazon driver ett bolag för självkörande bilar som heter Zoox.

Den 10 oktober i år kommer Tesla vid ett event berätta om sin senaste skapelse Robotaxi. Under mötet med IR i september ställde jag frågan om Tesla hade för avsikt att sälja sina bilar till exempelvis Uber. Det svaret jag fick var att Tesla planerar att lansera ett eget system eller tjänst för självkörande taxibilar. Min egen spaning är att Teslaägare i framtiden kanske kan komma att ansluta sin egen Tesla till nätverket och låta den vara en taxibil när man inte själv använder den, till exempel när man är på jobbet eller på en resa. IR berättade också att man vill ha en Robotaxi som är helt självkörande utan att det sitter en person i förarsätet. Teslas ambition med taxitjänsten är att den ska vara billig så att många kommer ha råd att använda den. 

Tesla kan komma att sälja sitt FSD-system till andra biltillverkare

Under mötet med Tesla berättade IR att bolaget har långtgående samtal med en annan biltillverkare gällande försäljning av deras system för självkörande bilar. Det Tesla öppnar upp för är att sälja både mjuk- och hårdvara till andra biltillverkare. Det man ska komma ihåg är att den externa biltillverkaren som köper systemet behöver använda samma utrustning som Tesla använder för att det ska fungera på samma sätt. Att sälja det självkörande systemet skulle kunna bli en bra mjukvaruintäkt för Tesla. Beroende på om de säljer systemet på licens (engångsintäkt) eller via prenumeration så är det nog smartare om de låter kunderna ha ett löpande abonnemang i stället. SaaS (Software-as-a-Service) intäkter gillar aktiemarknaden vilket skulle kunna bidra positivt till Teslas värdering.

Självkörande bilar är ett bra exempel på en tillämpning av AI-tekniken. De självkörande bilmodellerna kommer utnyttja generativ AI vilket betyder att intelligensen i mjukvaran kan producera nytt innehåll och hela tiden förbättra det självkörande systemet. Den bästa AI-modellen har väldigt mycket data som den kan fatta beslut baserat på. I och med att systemet hela tiden samlar in data kan algoritmerna löpande förbättra systemet.

Om jag sticker ut hakan med en långtgående spaning är kanske självkörande bilar ”the next big thing” eftersom tekniken är så spännande och användbar för oss människor. 

                                 Tabelltext: Tabellen visar olika nivåer av självkörning. Nivå 5 är den mest autonoma nivån för självkörande bilar.

Biltillverkare har nu börjat designa egna halvledare 

Under analysveckan i Kalifornien träffade vi även Cadence och Synopsys (båda är innehav i BMC Global Select) som säljer Electronic Design Automation (EDA) verktyg som används för att designa och validera chip. Under mötet med Cadence berättade bolaget att de har många kunder som är biltillverkare och vid tidigare möte med Synopsys berättade man att de har Volvo Cars som kund. Vi tror att biltillverkarna är en intressant och viktig kundgrupp för halvledarbolagen eftersom det ryms mycket halvledare i en bil, framförallt elbilar. 

Mänskliga robotar – Humanoider

Både Tesla och Nvidia är i färd med att utveckla robotar som påminner om människor, så kallade Humanoider. Vi fick se en modell av Teslas robot (Tesla Bot) som de kallar för Optimus. Denna robot har bolaget börjat serieproducera i Palo Alto och ska inledningsvis bland annat hjälpa till i Teslas bilproduktion. Roboten ska utföra enklare och monotona uppgifter i stället för människan. Vi kan nog anta att roboten på sikt kommer att få mer och mer avancerade arbetsuppgifter i takt med att Tesla utvecklar den. Optimus kommer i framtiden att byggas i Texas och om några år kanske det är Optimus robotar som bygger andra "mänskliga" robotar.

I början när Tesla tränade roboten använde de en dräkt med sensorer som kallas “head to toe suit”, som registrerar rörelserna och med hjälp av dräkten kunde de föra över rörelserna till roboten. Idag har de utvecklat robotens inlärning så att det räcker med att roboten ser vad människan gör för att den skall kunna göra samma rörelser.

Vår guide på Teslafabriken berättade att de kan komma att ha 1000 robotar i bilfabriken samt att Tesla planerar att sälja roboten till andra bolag från med 2026. Just nu är Tesla i färd med att öka upp träningsfaciliteterna för roboten och man kommer att spendera cirka 1,6 miljarder dollar för att träna robotarna.

Under besöket hos Nvidia fick vi också se exempel på mänskliga robotar. Nvidia har utvecklat motsvarande teknik som Tesla, för att lära robotar olika rörelser genom att roboten härmar samma rörelse som människan gör. Nvidia lägger mycket krut på att ta fram en ”AI-brain” for mänskliga robotar som påminner om den mänskliga hjärnan. 

Omsättningstillväxt och värdering

Nvidia-aktien har utvecklats väldigt starkt under de senaste två åren som en konsekvens av att både omsättningen och vinsten har stigit kraftigt. I diagrammet nedan ser vi omsättningsutvecklingen hos Nvidia. Intresset för Nvidias produkter har varit stort varför de har sålt många grafikkort (Ampere 100, Hopper 100 och Hopper 200). Värt att nämna är att vi bedömer att Nvidia egentligen inte har någon riktig konkurrent. Varken AMD, Intel eller någon av Hyperscalers (Meta, Alphabet, Microsoft med flera) har ett grafikkort som presterar lika bra som till exempel H100 eller det nya Blackwell B200. Har man som investerare velat ta del av AI-trenden på börsen så har Nvidia-aktien varit det enklaste valet.                     Diagramtext: Utvecklingen av Nvidias omsättning samt estimaten för omsättningen de kommande tre åren. Källa: Bloomberg.

När det gäller konkurrensen i elbilssegmentet så är Tesla definitivt inte ensamma längre om att tillverka en bra elbil, både tyskarna och kineserna har nu börjat utmana bolaget på riktigt. Tesla har tidigare varit i framkant när det gäller laddnätverk, räckvidd och dataintegration, men nu börjar de andra biltillverkarna närma sig. Detta kan man även utläsa i Teslas omsättningstillväxt då deras försäljning nu går trögare och inte växer lika snabbt. Även den svaga konjunkturen 2023 och 2024 har hållit tillbaka bilförsäljningen. Dessutom har Tesla behövt investera mycket för att bygga sina nya effektiva fabriker i USA, Tyskland och Kina vilket har påverkat rörelsemarginalen till det sämre. Nvidia är mycket mer kapitallätta än Tesla vilket inneburit att Nvidias rörelsemarginal faktiskt har ökat senaste åren och därmed också vinsten.

 Diagramtext: Utvecklingen av Teslas omsättning samt estimaten för omsättningen de kommande fyra åren. Källa: Bloomberg.

Diagramtext: Nvidia har en betydligt lägre värdering än Tesla, P/E 26,4x respektive P/E 62,5x. Källa: Bloomberg.

Vi har varit investerad i Nvidia sedan 2018 och bolaget har gett ett bra bidrag till BMC Global Selects total avkastningen sedan dess. Vi fortsätter att gilla bolaget eftersom det är ett ledande teknikbolag inom grafikkort (chip) för datacenter, AI, system för självkörande bilar och mänskliga robotar. 

Henrik 1

Henrik Milton

VD & fondförvaltare, Brock Milton Capital AB

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Brock Milton Capital. använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår Integritetspolicy . Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies